Nie ma budowy bez maszyn

orzystaniu odpowiedniego osprzętu w formie łyżki. Może być również wykorzystana do odspajania niezamarzniętych gruntów, przewozu materiałów budowlanych na placach budów, a przy wykorzystaniu dodatkowego osprzętu do przeładunku dłu

Nie ma budowy bez maszyn

do załadunku i transportu

Ładowarka łyżkowa
Ładowarka kołowa

Ładowarka łyżkowa ? maszyna do robót ziemnych przeznaczona do załadunku i transportu urobku na bliskie odległości przy wykorzystaniu odpowiedniego osprzętu w formie łyżki. Może być również wykorzystana do odspajania niezamarzniętych gruntów, przewozu materiałów budowlanych na placach budów, a przy wykorzystaniu dodatkowego osprzętu do przeładunku dłużnic, bloków kamiennych i innych materiałów (ładowarki uniwersalne). Od koparki łyżkowej odróżnia ją przede wszystkim to, że napełnianie łyżki realizowane jest w niej za pomocą mechanizmu jazdy.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81adowarka_%C5%82y%C5%BCkowa


Automatyzacja i robotyzacja prac budowlanych

Budownictwo jest tą dziedziną, w której proces oddziaływania nowoczesnych technologii jest w praktyce bardzo widoczny. Dziś prace ręczne zastępowane są przez maszyny, które mogą działać o wiele sprawniej i szybciej. Na początku widoczna była wyraźna mechanizacja prac budowlanych, a więc zastępowanie pracy człowieka pracą maszyny, przy czym jednak ten pierwszy musiał nią sterować. W dalszej kolejności mamy do czynienia z postępującą automatyzacją i robotyzacją. Automat nie wymaga pracy człowieka, ale wciąż wymaga jego nadzoru. Tymczasem robot może poszczególne zadania wykonywać bez kontroli ze strony osoby z zewnątrz.


Hamulce na powietrze?

W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.

W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.