Drobne naprawy samochodowe
Wielu właścicieli samochodów lubi dokonywać samodzielnych napraw. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy awaria samochodu jest niewielka, ale koszty jej naprawy w warsztacie mogłyby być za wysokie. Trzeba przyznać, że samodzielne dokonywanie drobnych i nieskomplikowanych napraw samochodowych może na pewno bardzo odciążyć domowy budżet. Poza tym ich przeprowadzanie może stać się bardzo dobrą formą rozrywki dla prawdziwego pasjonata motoryzacji. Podczas przeprowadzania takich samodzielnych napraw można ustawiać lusterka samochodowe, wymieniać wycieraczki i paski klinowe oraz ustawiać kierownicę. Poza tym naprawy czasami wymagają samochodowe fotele czy bagażniki. Bardziej wprawieni właściciele samochodów mogą także sprawdzać, dlaczego awarii uległ silnik.
Budowa i zasada działania rozrusznika
Budowa i zasada działania rozrusznika elektrycznego
Rozrusznik to szeregowy lub szeregowo-bocznikowy silnik elektryczny, wyposażony w mechanizm sprzęgający zwany bendiksem. Podstawowe części składowe rozrusznika elektrycznego to: uzwojenie wzbudzenia, wirnik z uzwojeniami i komutatorem, szczotki komutatora, urządzenie załączające i sprzęgające. Uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika stąd nazwa silnik szeregowy. Spotyka się także rozruszniki z uzwojeniami tylko w wirniku, a bez uzwojeń wzbudzenia w stojanie - pole magnetyczne wytwarzają silne magnesy trwałe. Jednakże w przypadku rozruszników, które są silnikami elektrycznymi większej mocy dominuje rozwiązanie, w którym pole magnetyczne wytwarzane jest przez elektromagnes (wzbudzenie w stojanie). Magnesy trwałe (silniki obcowzbudne) stosowane są przede wszystkim w silnikach o niewielkich (ułamkowych) mocach wykorzystywanych w pojazdach do napędu wycieraczek lub pomp spryskiwaczy szyb.12
Ponieważ rozrusznik pobiera duży prąd (do 600 A), uzwojenia wirnika wykonuje się z grubego drutu lub płaskownika miedzianego. Końce uzwojeń są przylutowane do segmentów komutatora.
Urządzenie sprzęgające służy do sprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym silnika w celu wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego. Elementem sprzęgającym jest zębnik osadzony na wałku wirnika, zazębiany z wieńcem zębatym koła zamachowego silnika. Mechanizm sprzęgający osadzony jest na wirniku poprzez gwint o dużym skoku (bendiks), gwint ten sprawia, że przenoszenie momentu obrotowego z rozrusznika na sprzęg, przesuwa sprzęg w stronę zębnika, a przenoszenie w drugą stronę wycofuje sprzęg. Zębnik łącznika jest osadzony na sprzęgniku poprzez sprzęgło wałkowe jednokierunkowe (identyczne jak wolnobieg w rowerze) zabezpieczające rozrusznik przed napędzaniem go przez silnik gdy uzyska obroty większe niż obroty rozrusznika. W celu ułatwienia zazębiania mechanizm sprzęgający jest przesuwany w stronę zębnika poprzez widełki przez elektromagnes, co sprawia, że rozrusznik jest zazębiany zanim rozrusznik zacznie się obracać.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozrusznik_silnika_spalinowego
Duże warsztaty samochodowe
Duże warsztaty samochodowe zajmują się naprawą różnych samochodów. Są to zarówno małe i popularne samochody, jak i samochody terenowe oraz bardziej zabytkowe. Dlatego czas naprawy samochodu w warsztacie uzależniony jest nie tylko od tego, jak bardzo jest on zepsuty, ale również od tego, jakiej marki jest konkretny samochód. Jednak warsztaty samochodowe starają się wychodzić naprzeciw wszystkim potrzebom swoich klientów i dlatego godziny pracy takich warsztatów są bardzo wydłużane. Oprócz zwykłych napraw samochodów w warsztatach można także skorzystać opcji sprawdzenia samochodu oraz jego przygotowania do powtórnego użytku. Dzięki temu właściciel takiego samochodu będzie mógł bezpiecznie z niego korzystać.