Naprawa silnika samochodowego
Awaria silnika samochodowego może być spowodowana wieloma czynnikami. Najczęściej, jednak, przyczyny awarii silnika są dosyć prozaiczne. Do ich wystąpienia przyczynia się bardzo wysoka temperatura otoczenia doprowadzająca do jego przegrzania oraz korzystanie z płynów silnikowych o złej jakości. Dlatego najlepszą metodą na zachowanie silnika w dobrym stanie jest kupowanie płynu silnikowego o dobrej jakości. Jeżeli jednak mamy problem z silnikiem samochodowym, to jego naprawa może zostać sprawnie przeprowadzona w każdym warsztacie. Jednak w niektórych przypadkach naprawa silnika okazuje się być nieskuteczna, a wówczas potrzebna jest jego wymiana na nowy silnik, pochodzący z Polski lub z zagranicy w zależności od tego, jakim typem samochodu jeździmy.
Prace wykonywane w małym warsztacie samochodowym
W małym warsztacie samochodowym można wykonywać praktycznie wszystkie prace przy samochodzie z tą różnicą, że nie wszystkie części zamienne będą znajdowały się na składzie takiego warsztatu i niektóre z nich trzeba będzie sprowadzać z innych warsztatów lub hurtowni. Zazwyczaj wizyta w małym warsztacie pozwala na szybką naprawę samochodu, tylko czasami trzeba nieco poczekać w kolejce, jeżeli w małym warsztacie pracuje dwóch mechaników, a jeden z nich przebywa na urlopie. W małym warsztacie można również wykonywać przegląd samochodu, który potrzebny jest do podbicia książeczki samochodowej lub staje się niezbędny po stwierdzeniu jakichś nieprawidłowości w pracy samochodu. W takiej sytuacji czasami wystarczy wymienić wadliwe części samochodu.
Jak działa wtrysk paliwa
Układ sterujący wtryskiem paliwa jest zespołem regulatorów, które mają, we współpracy z układem sterowania zapłonem, utrzymywać optymalne parametry pracy silnika w różnych stanach. Głównymi kryteriami optimum są czystość spalin, ekonomia silnika i osiągi silnika (moc, moment obrotowy). Większość układów pracuje w trzech głównych stanach:
w otwartej pętli sterowania (open loop) - pewne parametry wejściowe z czujników są poza "tolerancją" programu mikrokontrolera, wylicza on "zgrubnie" parametry wtrysku paliwa (i ew. zapłonu) by zapewnić w ogóle stabilną pracę silnika, osiągi pozwalające na jazdę i możliwie ekonomiczne spalanie; jest to typowy stan np. po uruchomieniu zimnego silnika
w zamkniętej pętli sterowania (closed loop) - kluczowe parametry wejściowe z czujników mieszczą się w założonych tolerancjach, co pozwala mikrokontrolerowi na dokładne wyliczanie dawki paliwa (i ew. przesunięcia zapłonu), na podstawie wbudowanych algorytmów i tablic, opisujących pracę silnika. Jest to stan normalnej pracy, obecnie typowo wiodącym parametrem wejściowym jest sonda lambda i czujnik przepływu (ew. ciśnienia) powietrza w układzie dolotowym, układ stara się utrzymać spalanie stechiometryczne przy ubogiej mieszance i właściwych charakterystykach silnika, reagując na zmienną sytuację (obroty, moment obrotowy, przepustnica, parametry powietrza dolotowego, itd).
w trybie awaryjnym - układ przechodzi w stan awaryjny w razie uszkodzenia mikrokontrolera itp. (typowo wykrywane jest to układami typu watchdog itp.), jeśli komputer przestaje sterować wtryskiem paliwa i zapłonem, rolę tę przejmują proste układy elektroniczne (np. timery), które zapewniają "zgrubne" sterowanie i pracę silnika i jazdę, na ogół przy bardzo złej ekonomii spalania i osiągach.
W obecnie stosowanych układach w razie wystąpienia trybu awaryjnego lub zbyt długiej pracy w trybie otwartej pętli, czy uszkodzeniach kluczowych czujników, układ sygnalizuje kierowcy awarię kontrolką "check engine" (pomarańczowy napis lub piktogram silnika).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa#Zasada_dzia.C5.82ania