Kilka faktów
Reformy oświaty po roku 1989 nie wniosły wielu zmian oświatowych w przedszkolach i ich programach kształcenia przedszkolnego. Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem M. Handke, nowelizując w lipcu 1998 ustawę o systemie oświaty, zapowiedziało dogłębne zreformowanie ustroju szkolnego i przedszkolnego (zob. reforma systemu oświaty z 1999 roku). Z dniem 1 września 2004 wprowadzono obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci w wieku 6 lat w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, a od 1 września 2011 r. obowiązkiem tym objęto również dzieci pięcioletnie. Obowiązek ten można spełniać poprzez uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej lub do innej formy wychowania przedszkolnego (zespoły przedszkolne lub punkty przedszkolne). Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Obecnie przygotowanie przedszkolne w wielu krajach stanowi pierwsze, obowiązkowe ogniwo zintegrowanego systemu oświatowego.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przedszkole#III_Rzeczpospolita
Dbanie o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu
Opiekę nad dziećmi w przedszkolu mogą stanowić osoby, które ukończyły studia pedagogiczne z zakresu opieki nad dziećmi przedszkolnymi i mogą wykazać się odbytymi praktykami i dodatkowymi zajęciami fakultatywnymi zaliczonymi w trakcie trwania studiów. Czasami, jako przedszkolanki mogą pracować osoby, które ukończyły studia podyplomowe w kierunku opieki nad dziećmi. Pomagać mogą im studenci studiów pedagogicznych, którzy muszą odbyć praktyki w przedszkolach, opiekunki mogą posiadać również asystentów. Dodatkowy personel szpitala mogą stanowić również osoby odpowiedzialne za utrzymanie czystości w przedszkolu, a także kucharze, logopedzi i katecheci. Obowiązkiem ich wszystkich jest dbanie o bezpieczeństwo dzieci.
Historia przedszkoli
Przedszkola rozwinęły się z dawnych ochronek, które były instytucjami filantropijnymi, o charakterze opiekuńczym, przeznaczonymi głównie dla ubogich dzieci, ich praca miała charakter misji religijnych lub społecznych (pierwsze powstały w końcu XVIII wieku we Francji). Dopiero w połowie XIX w. rozwinął się w Europie ruch tzw. ogródków dziecięcych, zwane też ?freblówkami? (od nazwiska i ich twórcy i pierwszego teoretyka wychowania przedszkolnego Friedrich Fröbel i stanowiły one prototyp przedszkola; za główny cel stawiały sobie działalność wychowawczą i kształcącą; miały pielęgnować (rozwijać, kształcić) dziecko tak, jak ogrodnik pielęgnuje rośliny (stąd nazwa), stosując odpowiednie metody. Dalszy rozwój pedagogiki okresu przedszkolnego jest związany głównie z dokonaniami O. Decroly?ego i Marii Montessori ? twórczyni metody wychowania przedszkolnego opartej na koncepcjach naturalistycznych. Dawniej zadaniem przedszkoli było zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, wyrównywanie ewentualnych braków i opóźnień w tym zakresie, przygotowanie dziecka do nauki w szkole oraz pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu dzieciom opieki wychowawczej.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przedszkole