O kwestiach technicznych

ci maszyn lub urządzeń. Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość oraz na straty mocy (dyssypac

O kwestiach technicznych

Rola smaru

Smarowanie ? doprowadzenie smaru stałego (plastycznego), ciekłego (oleju), ciała stałego (np. dwusiarczek molibdenu, grafit) bądź gazowego w miejsce styku współpracujących części maszyn lub urządzeń. Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość oraz na straty mocy (dyssypację). Środek smarny jest częścią konstrukcyjną maszyny. Najkorzystniejsze smarowanie uzyskuje się dzięki środkom smarnym płynnym, gdyż najłatwiej i najprecyzyjniej można je doprowadzić do węzłów tarcia.

Zadania smarowania :

zmniejszanie tarcia,
usuwanie zanieczyszczeń ze współpracujących części,
ochrona przed korozją,
odprowadzenie ciepła z obszaru tarcia,
tłumienie drgań,
amortyzacja obciążeń uderzeniowych,
zmniejszenie luzów i skutków ich powiększania się.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smarowanie


Kupno większej ilości paliwa

Podstawową usługą świadczoną przez stację benzynową jest sprzedaż paliwa samochodowego. Może być ono wlewane bezpośrednio do baku samochodu, a także do baniek na paliwo, jeżeli klient chciałby kupić większą ilość paliwa, która może mu się przydać w czasie dalekiej podróży. Pracownicy stacji benzynowej mogą także pomóc kierowcy w wyborze najlepszego oleju silnikowego pasującego do jego samochodu, który będzie mógł podnieść jego żywotność i usprawnić działanie. Na niektórych stacjach benzynowych znajdują się także myjnie samochodowe, na których można szybko, ale dokładnie umyć samochód i w ten sposób przygotować go do dalszej drogi. Zdarza się także, w pobliżu stacji benzynowej znajduje się hotel, w którym można odpocząć po całym dniu jazdy.


O smarach maszynowych

Smary maszynowe (smar Tovotte'a, Towot, niepoprawnie tabot, tawot1) ? grupa smarów zawierających rafinowane oleje mineralne, zagęszczacze (mydła wapniowe) i wodę jako stabilizator. Stosowane do smarowania łożysk ślizgowych i powierzchni maszyn pracujących w niezbyt wysokiej temperaturze (od ?10 do 60 °C). Odporne na wilgoć2.

Obecnie handlowo dostępne w Polsce smary o nazwie "Towot" oparte są na zagęszczaczu litowym, a ich temperatura pracy zawiera się w zakresie od ?20 °C (lub niżej) do 120 °C (lub wyżej).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smar_maszynowy